Všetko o klimatizácii


Ako zabezpečiť komfortné cestovanie počas horúcich letných dní, alebo päť dôležitých informácií o klimatizácii vozidla.



Účelom tohto krátkeho komentára nie je popisovať klimatizačné systémy vozidiel, hlavné časti, či funkcie jednotlivých prvkov, ale užívateľa oboznámiť s návodom, ako si užívať jazdu aj počas horúceho leta. Klimatizácia vo vozidlách slúži na zníženie teploty v interiéry vozidla, čím napomáha k zníženiu vyčerpanosti a zvyšovaniu tepelného komfortu cestujúcich. Pre zabezpečenie správnej činnosti klimatizácie je potrebné, tak ako pri iných častiach vozidla, držiavať pokyny výrobcu vozidiel z pohľadu údržby a servisu klimatizačného zariadenia.

Uvediem päť rád, ako sa vyhnúť problémom s klimatizáciou:


1. Cítite po zime zápach vo vozidle po zapnutí klimatizácie?
Dôvodom sú baktérie a mikróby, ktoré sa počas zimného obdobia a vyššej vlhkosti vzduchu vytvorili na výparníku klimatizácie, peľovom filtri a sacom potrubí klimatizačného systému. Zanedbaná údržba znepríjemňuje interiér vozidla zápachom a má škodlivé účinky na človeka.

2. Prečo je potrebné vykonávať dezinfekciu?
Výmenou peľového filtra a vyčistením klimatizačného systému odstránite nepríjemný zápach. Čistenie klimatizačného systému je možné vykonať dvoma základnými spôsobmi, a to použitím dezinfekčného prostriedku, prípadne použitím ultrazvukového čistiaceho zariadenia. Dezinfekcia klimatizácie je časovo nenáročná služba, ktorá spočíva vo vyčistení sacích potrubí klimatizačného systému a výparníka klimatizácie. Odporúčame vykonať dezinfekciu dvakrát za rok a raz ročne vymeniť peľový filter.

3. Prečo navštíviť servis klimatizačných zariadení a čo všetko obsahuje?
Ak sa chceme vyhnúť problémom, tak rovnako ako chodíme na pravidelné servisné prehliadky, tak sa odporúča venovať pozornosť aj klimatizačnému systému, ktorý sa má s pravidelnosťou kontrolovať a vykonávať servis podľa odporúčania výrobcu každé 3 roky. Vzhľadom k činnosti klimatizácie a zmene skupenstva ekologického chladiva R 134a pri zabezpečovaní chladiaceho efektu dochádza počas činnosti k miernemu nárastu vlhkosti a prirodzenému úniku chladiva mikronetesnosťami systému. Pri úniku ¼ chladiva R 134a zo systému, dochádza k poklesu chladiaceho účinku systému, pri vozidlách s plnoautomatickou klimatizáciou elektronika spustí najskôr kontrolný mechanizmus, ktorý vyhodnotí pokles objemu chladiva v systéme ako poruchu a klimatizačný systém sa nespustí. Rovnako počas používania klimatizácie dochádza k postupnému opotrebovaniu jednotlivých častí klimatizačného systému a znižovaniu účinnosti chladiva R 134a. Servis klimatizácie nie je len doplnenie chladiva do klimatizačného systému vozidiel, ktoré ponúkajú lacno niektoré servisy, ale celková kontrola pozostávajúca z kontroly množstva chladiva R 134a, meranie tlaku v systéme, meranie teplôt, odstránenie vlhkosti v klimatizačnom systéme vákuovaním, prečistenie a regenerácia chladiva, vykonanie testu tesnosti, odstránenie oleja a nečistôt zo systému, doplnenie požadovaného množstva zregenerovaného chladiva, nového oleja a prípadne UV farbiva na zisťovanie netesností systému, vytlačenie protokolu o servise systému a stave chladiva. Starostlivosť o klimatizačný systém vozidla zverte do rúk len certifikovaným pracoviská s požadovaným technickým vybavením, pričom investícia pravidelnej údržby je nepomerne menšia, ako odstraňovanie porúch pri poškodení niektorej časti klimatizačného systému.

4. Ako si správne nastaviť klimatizáciu v aute?
Mnohí ľudia sa sťažujú, že im klimatizácia nerobí dobre. Zväčša je to spôsobené tým, že si volia príliš nízku teplotu a výduchy vetrania smerujú priamo na seba. Odborníci odporúčajú teplotu okolo 22 – 24 °C. Rozdiel medzi teplotou vonku a v kabíne by nemal byť príliš veľký, maximálne 6 až 8 °C, aby nedochádzalo k veľkému tepelnému šoku. Predtým ako vyrazíte na cestu v prehriatom aute, snažte sa interiér vozidla vyvetrať, resp. prvých pár desiatok metrov prejsť s otvorenými oknami a až potom zapíname klimatizáciu. Prehriaty vzduch v interiéry vozidla sa vymení a chladiaci účinok klimatizácie pocítime oveľa skôr. Klimatizácia potom nebude musieť ochladzovať prehriaty vzduch z kabíny vozidla pri vnútornej cirkulácii, ale bude využívať ten, ktorý je v kabíne, teda predchladený. Touto cestou sa zároveň urýchli ochladenie vzduchu v kabíne. Pripomeňme, že plne automatické klimatizačné systémy robia túto činnosť za nás automaticky. Počas jazdy zbytočne neotvárajme okná, aby sa do kabíny nedostal teplý vzduch. Výnim¬kou je prevetranie vydýchaného vzduchu pri dlhšej ceste. Sú to len jednoduché rady, ktoré nám pomôžu znížiť zvyšovanie spotreby v prvej fáze po zapnutí klimatizácie. Pri parkovaní používajme proti slnečné clony a zaťahujme roletku, ak je auto vybavené strešným oknom.

5. Klimatizácia a spotreba vozidla?
Pri dnešnej cene pohonných hmôt bude každého motoristu zaujímať, ako sa činnosť klimatizácie prejaví na spotrebe paliva. Najviac sa, pochopiteľne, zvýši spotreba v prvej fáze zapnutia klimatizácie pokiaľ sa vzduch v interiéri ochladí na požadovanú teplotu. V tejto fáze je zvýšenie spotreby adekvátne 2,4 – 4,2 l/100 km (podľa typu klimatizácie a veľkosti auta, presnejšie výkonovej rezervy motora). V skutočnosti však táto fáza trvá len krátko, podľa podmienok nanajvýš niekoľko minút, dá sa však skrátiť už spomenutým spôsobom. Samotné udržanie nastavenej teploty je energeticky podstatne menej náročné a podľa typu vozidla môžeme počítať so zvýšením spotreby o 0,8 – 2,1 l/100 km v meste a mimo mesta len 0,1 – 0,7 l/100 km. V kombinovanom cykle by sa spotreba zvýšila o 0,4 – 1,2 l/100 km, tieto údaje sú samozrejme len približné a celková spotreba vozidla závisí od typu vozidla a štýlu jazdy. Rovnako k zvýšeniu spotreby paliva bude dochádzať vplyvom zvýšenia aerodynamického odporu vozidla pri otvorení okien pri vyšších rýchlostiach, čo okrem zvýšenia spotreby prináša so sebou zvýšenie hluku v interiéry vozidla a prievan.